Mrożek lepiej by to skomentował
Demokratyczna zmiana w Polsce zawdzięcza wiele ludziom kultury – mówi Bartosz Szydłowski, dyrektor Łaźni Nowej i Festiwalu Boska Komedia w Krakowie. Początek 8 grudnia.
Co mówi nam o współczesnej Polsce program tegorocznego konkursu Boskiej Komedii?
To świadectwo wyczerpania, niemal ostatniego tchu w społeczno-politycznym, toksycznym otoczeniu, ale i strategii na przezwyciężanie kryzysu. Przynosi ją m.in. musical „1989” Katarzyny Szyngiery o najważniejszych ludziach Solidarności, którzy wymykają się czarno-białym kryteriom podziałów.
Artyści podzielą się też swoją bezradnością i, paradoksalnie, właśnie w tym geście dostrzegam odwagę i nieustępliwość, m.in. u Mateusza Pakuły w „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” – o odchodzeniu ojca, walczącego z nowotworem w czasie pandemii, w spektaklu podejmującym trudny temat eutanazji i wolności wyboru na wielu polach.
Artyści eksplorują mikroświaty i tam szukają odpowiedzi. Na przykład w rodzinie, traktowanej jako metafora chorego społeczeństwa, na co receptę stara się znaleźć w feministycznej „Genialnej przyjaciółce” Ewelina Marciniak.
Znamienne, że będą spektakle o uzależnieniach. ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta