Europa chce się odkopać spod góry opakowaniowych odpadów
Pudełko nie tylko chroni, ale przede wszystkim sprzedaje produkt. W efekcie w Europie ponad 80 milionów ton śmieci każdego roku to wyrzucone opakowania. Próba uszczuplenia tego stosu wstrząśnie rynkami.
Wystarczy wejść do jakiegokolwiek większego sklepu, by się przekonać, że okres świąteczny jest w apogeum: z reguły już przy drzwiach w oczy bije czerwień bożonarodzeniowych opakowań upstrzonych gdzieniegdzie białymi lub niebieskimi wstawkami, symbolizującymi zimę czy śnieg.
Najczęściej, rzecz jasna, mamy do czynienia z tymi samymi produktami co w jakikolwiek inny dzień roku. Krzykliwe lub sugerujące większą elegancję opakowanie ma się przebić nad ofertą „zwykłych” towarów z tej samej półki. To już nie te czasy, w których nasze babcie zostawiały co bardziej trwałe pudełka po czekoladkach, by gromadzić w nich listy od rozsianych po świecie krewnych – ale metoda jest podobna: wyróżniające się, bardziej glamour, opakowanie to jedna z najskuteczniejszych metod sprzedania produktu. Obietnica wyższej jakości czy trwałości, namiastka luksusu.
Analitycy twierdzą, że na etapie projektowania opakowań specjaliści w tej dziedzinie rozstrzygają los 80 proc. z nich. Przesądzają o tym, czy pudełko lub torebka trafią do śmieci natychmiast po przyniesieniu produktu do domu, czy zostaną z konsumentem na nieco dłużej, by jeszcze kilkakrotnie posłużyć przy jakichś domowych zadaniach, a może – i tu już najrzadziej – znajdą sobie jakieś stałe zastosowanie w gospodarstwie. Te ostatnie to jednak śladowa ilość, niewidoczna w statystykach. Według statystyk, którymi posługują się m.in. instytucje europejskie,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta