Wzrost kosztów życia utrudnia proekologiczne decyzje na zakupach
Przybyło Polaków, którzy dostrzegają wpływ zakupów na środowisko i społeczeństwo, ale kryzys inflacji zwiększył udział tych, dla których liczą się kwestie ekonomiczne.
Ponad 44 proc. dorosłych Polaków deklaruje, że przykładają wagę do tego, w jaki sposób kupowane przez nich produktu oddziałują na środowisko naturalne i społeczeństwo – wynika z ogłoszonej w środę tegorocznej edycji badania Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP), która od ponad ośmiu lat sprawdza świadomość i nastawienie konsumentów oraz firm do kwestii związanych z CSR i ESG, czyli odpowiedzialnego i zrównoważonego prowadzenia biznesu. Sondaż, który w listopadzie br. objął prawie 1,1 tys. dorosłych Polaków, wykazał rosnącą rozpiętość postaw krajowych konsumentów, do której przyczyniają się rosnące koszty życia.
Chęci a działania
Co prawda, od czasu pandemii rośnie grupa świadomych konsumentów (ich ponad 44-proc. udział oznacza wzrost o 7,5 proc. w porównaniu z 2020 r.), lecz zwiększa się też udział osób, których nie obchodzi środowiskowy czy społeczny wpływ ich zakupów. Prawie co trzeci Polak przyznaje, że zwraca uwagę tylko na cenę i jakość produktów (to o 3 pkt proc. więcej niż w roku pandemii). Z kolei o 5 pkt proc. – do ponad 21 proc. – wzrósł udział konsumentów, których nie obchodzi, kto wytwarza kupowane przez nich rzeczy. Jednocześnie do 43 proc. (wobec 45,6 proc....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta