Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Promocji mniej, ale ceny w sklepach rosną wolniej

16 stycznia 2024 | Pierwsza strona | Piotr Mazurkiewicz

W grudniu w sklepach było o 5,6 proc. drożej niż w 2022 r. To efekt działań sieci handlowych, a nie rządzących.

Grudzień jest kolejnym miesiącem, kiedy wzrost cen wyhamował. Potwierdza to badanie UCE Research i Uniwersytetów WSB Merito, które poznaliśmy jako pierwsi. Ceny w sklepach wzrosły o 5,6 proc. po 6,7 proc. w listopadzie.

Droższe jest 12 z badanych kategorii, najmocniej skoczyły dodatki spożywcze jak ketchupy czy musztardy oraz chemia gospodarcza. Z kolei pięć kategorii jest tańszych niż w 2022 r. Najbardziej potaniały tłuszcze, które w 2022 r. biły cenowe rekordy.

Byłoby jednak gorzej bez działań sieci, które uratowały konsumentów przed podwyżkami. Analitycy UCE Research podają, że w grudniu było nawet 19 proc. mniej promocji niż w 2022 r. Mimo to sprzedawcy starali się dusić ceny, nie chcąc drażnić przed świętami konsumentów. – Gdyby się tak nie zachowali, wzrost cen w sklepach byłby w przedziale 8–10 proc. r./r. – mówi dr Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy BLIX.

Wydanie: 12773

Wydanie: 12773

Spis treści

Opinie

Zamów abonament