Firmy zaopatrują się w auta także na rynku wtórnym
Używane auta segmentu premium oferowane po długoterminowych kontraktach przez firmy leasingowe są zwykle wyraźnie tańsze w porównaniu z tymi samymi modelami sprzedawanymi przez użytkowników prywatnych.
O rynku nowych samochodów decydują firmy. Zarazem stopniowo rośnie ich znaczenie na rynku aut używanych – wcześniejsze opory przedsiębiorców wobec zaopatrywania się w pojazdy z drugiej ręki coraz częściej ustępują rachunkowi ekonomicznemu.
Jak podaje Instytut Samar, w lutym 2024 r. udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie pierwszych rejestracji samochodów osobowych zamknął się w jednej trzeciej. Dwie trzecie zakupili klienci firmowi. W rzeczywistości ich udział jest jeszcze większy: statystyki nie uwzględniają bowiem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców klasyfikowane są w grupie osób fizycznych. – Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć – komentuje Samar.
Firmowe 10 proc.
Na rynku wtórnym sytuacja jest zupełnie inna, ale pokazuje się już znaczący trend. Klienci firmowi stanowią już niemałą część kupujących samochody używane. Przykładowo w ubiegłorocznych wynikach Aures Holdings na rynku polskim jedna dziesiąta sprzedawanych przez tego dealera samochodów trafiła do firm. W Czechach ten odsetek wynosił 13 proc. (przy 6-proc. wzroście r./r.), a na Słowacji sięgał nawet 19 proc....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta