Jak nauczyliśmy maszyny liczyć i myśleć za nas? Część 30.: Historia grafiki komputerowej
Pierwsze komputerowo generowane rysunki uzyskano w ramach projektu o nazwie Whirlwind. Projekt ten, zapoczątkowany w 1950 r., był stosunkowo mało znany, ponieważ służył do celów wojskowych i na długi czas go utajniono.
Do tego, że komputery operują dziś obrazami, zdążyliśmy się już tak bardzo przyzwyczaić, że wręcz nie wyobrażamy sobie, by mogło być inaczej. Tymczasem dla pierwszych użytkowników komputerów było z kolei nie do pomyślenia, żeby komputer mógł pobrać obraz albo go w dobrej jakości wyprodukować. Komputery operowały najpierw na liczbach, a potem także na tekstach, ale przez bardzo długi czas nie było możliwości wprowadzenia do komputera obrazu, na przykład zdjęcia, ani nie było narzędzi, które by pozwoliły pokazać tworzony czy obrabiany przez komputer obraz na ekranie, czy go wydrukować. Znam to bardzo dobrze, bo w latach 70. XX w. budowałem pierwszy w Polsce i jeden z pierwszych w Europie systemów komputerowych przystosowanych do obróbki obrazów, przedstawiony na zdjęciu, i zmagałem się z tymi trudnościami. Jednak mój system nazwany CESARO (Cyfrowy Eksperymentalny System Analizy i Rozpoznawania Obrazów) nie zapisał się w historii, natomiast owa historia grafiki komputerowej jest ciekawa, zachęcam więc Państwa do jej poznania.
Pierwsze rysunki z samych kresek
Pierwsze komputerowo generowane rysunki uzyskano w ramach projektu o nazwie Whirlwind. Projekt ten, zapoczątkowany w roku 1950, był stosunkowo mało znany, ponieważ służył do celów wojskowych (miał związek...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta