Kto weźmie odpowiedzialność za algorytmy
Co dziesiąte przedsiębiorstwo nie ma planu dostosowania swojej AI do przepisów. A stawką są ochrona danych, na których jest trenowana, oraz bezpieczeństwo użytkowników.
Rodzime firmy coraz śmielej idą ścieżką innowacji, stawiając na systemy sztucznej inteligencji jako narzędzia optymalizujące biznes i umacniające ich konkurencyjność. Możliwości tej technologii w kontekście strategicznych decyzji dostrzega już 42 proc. polskich menedżerów – wynika z najnowszych badań SAS. Kłopot stanowią jednak liczne wyzwania. Choć dominują te związane z obawami pracowników (40 proc.) i brakami kompetencyjnymi w firmach (34 proc.), to lekceważone nie mogą być też bariery natury regulacyjnej. Już co trzeci badany zdaje sobie sprawę, że niepewna sytuacja prawna w kontekście AI to problem.
Zminimalizować stronniczość
Świadomość to jedno, ale czy przedsiębiorcy są gotowi reagować na wyzwania regulacyjne? Najnowsze dane SAS wskazują, że co dziesiąta firma nie ma żadnego planu w zakresie dostosowania swoich technologii AI do przepisów. Chodzi m.in. zarówno o rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), jak i unijny AI Act. Powód? Analitycy twierdzą, iż w 44 proc. przypadków...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta