Budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych z dofinansowaniem
9 lutego 2024 r. weszło w życie rozporządzenie ministra funduszy i polityki regionalnej dot. m.in. udzielania pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę ładowania lub tankowania pojazdów elektrycznych. Przewiduje ono dwie formy wsparcia dla inwestorów: dotacje i pożyczki.
1 lipca 2023 roku weszło w życie Rozporządzenie Komisji 2023/1315 nowelizujące przepisy Rozporządzenia 651/2014 uznającego niektóre rodzaje pomocy publicznej za zgodne z rynkiem wewnętrznym (tzw. GBER). Nowelizacja ta, w zamierzeniu prawodawcy unijnego, ma stanowić impuls do wprowadzenia programów pomocowych, wspierających przedsiębiorców w dokonywaniu transformacji gospodarczej w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Jednym z nowych rodzajów pomocy, którą przewiduje GBER, jest pomoc na infrastrukturę ładowania lub tankowania energii elektrycznej lub wodoru.
Zakaz udzielania pomocy z wyjątkami
W Unii Europejskiej obowiązuje generalny zakaz udzielania pomocy przez państwa członkowskie przedsiębiorcom, wyrażony w artykule 107 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej: „TFUE”). Od tej zasady istnieją jednak liczne wyjątki, a najistotniejsze z nich zostały zawarte w przepisach GBER, określających kategorie pomocy publicznej, która, po spełnieniu określonych warunków, jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i nie podlega obowiązkowi notyfikacji Komisji Europejskiej. Te tzw. wyłączenia blokowe mają zachęcać państwa członkowskie do wprowadzania programów pomocowych dotyczących sektorów, w których wsparcie dla przedsiębiorców jest szczególnie pożądane.
Nowelizacja GBER
Zwieńczeniem długiego procesu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta