Przeciwdziałanie zatorom płatniczym i skuteczna windykacja
Umowy powinny być zwierane w formie pisemnej, albo przynajmniej dokumentowej, a ich treść odpowiednio archiwizowana. Gdy dojdzie do opóźnień w płatnościach, pierwszym działaniem, jakie należy podjąć, jest skierowanie do dłużnika wezwania do zapłaty.
Problem opóźnień w płatnościach jest znany znacznej części przedsiębiorców w Polsce. Nieuzyskanie zapłaty za świadczone usługi może mieć przy tym wiele przyczyn – od kwestionowania przez kontrahenta wykonania usługi, czy też jej wartości, poprzez brak środków na dokonanie płatności (np. z uwagi na niedokonanie zapłaty przez dłużnika, tj. powstania tzw. zatoru płatniczego), aż do złej woli dłużnika.
1. Działania zaradcze
W procesie windykacyjnym obowiązuje generalnie zasada, że im szybciej podjęte zostaną działania, tym prawdopodobieństwo uzyskania należnych środków jest większe. Nie powinno to jednak prowadzić do działań nieprzemyślanych i nieuporządkowanych. Wierzyciel może podjąć czynności ograniczające ryzyko dochodzenia wierzytelności.
∑ Weryfikacja kontrahenta
Takim działaniem zaradczym jest uprzednia weryfikacja kontrahenta (pomocne mogą być w tym zakresie np. informacje z biura informacji gospodarczej), weryfikacja sprawozdań finansowych, czy też historii ogłoszeń w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
∑ Przystosowanie procesów obowiązujących w organizacji
Właściwe działania windykacyjne poprzedzać powinno przystosowanie procesów obowiązujących w organizacji, uchybienia w zakresie których mogą utrudnić, a wręcz uniemożliwić dochodzenie roszczeń.
W pierwszej kolejności należy zadbać o to, aby umowy zawierane były w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta