Kiedy można wykreślić zabytek z rejestru zabytków?
Wpis do rejestru zabytków nieruchomości bądź obiektów ruchomych powoduje, że są one objęte szczególną ochroną. Żeby zabytek został wykreślony z rejestru, muszą zostać spełnione określone warunki.
Opieka nad zabytkami wiąże się z wymaganiami wobec jego właściciela, a po stronie organu konserwatorskiego - ze stałym obowiązkiem czuwania nad tym czy nie ustały podstawy takiej ochrony. Stan faktyczny - z uwagi na upływ czasu - może się zmienić. Wynika to zarówno ze stanu technicznego zabytku, który może ulegać stałemu i powolnemu lub gwałtownemu pogorszeniu, jak i z nowych ustaleń naukowych. Z takich powodów może zostać złożony wniosek o skreślenie z rejestru zabytków. Postępowanie toczy się przed ministrem właściwym ds. kultury i sztuki. Nie istnieją ograniczenia co do liczby złożonych wniosków o skreślenie z rejestru zabytków. Zatem kolejny taki wniosek właściciela nieruchomości, złożony po wydaniu ostatecznej decyzji odmownej, obliguje ministra do jego merytorycznego rozpoznania, mimo istnienia w obrocie prawnym uprzedniej decyzji odmownej.
Przesłanki wykreślenia
W art. 13 ust. 1 ustawy z 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami przewidziano katalog przyczyn wykreślenia. Zabytek wpisany do rejestru, który uległ zniszczeniu w stopniu powodującym utratę jego wartości historycznej, artystycznej lub naukowej albo którego wartość będąca podstawą wydania decyzji o wpisie do rejestru nie została potwierdzona w nowych ustaleniach naukowych, zostaje skreślony z rejestru. Ustawodawca dopuszcza...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta