Nowe wymogi dla firm z branży budowlanej
Podmiot, który wytwarza odpady podczas robót budowlanych powinien starać się segregować odpady zaraz po ich powstaniu – radzi Kinga Kamionka, prawnik w Kancelarii Andersen w zespole prawa ochrony środowiska
1 stycznia 2025 r. weszły w życie przepisy dotyczące odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Jakie nowe obowiązki czekają przedsiębiorców?
Przedsiębiorcy wykonujący szeroko pojęte roboty budowlane, będą musieli odpady powstałe podczas prac segregować na sześć podstawowych frakcji: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips i odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.
Czy wykonanie nowych obowiązków można zlecić firmie zewnętrznej?
Nowelizacja ustawy o odpadach, przewidująca nowe obowiązki, została uchwalona w 2021 r. Chociaż pierwotnie zmiany miały wejść w życie 1 stycznia 2023 r., zdecydowano o przesunięciu terminu na 1 stycznia 2025 r. Kolejne zmiany rząd wprowadził w listopadzie 2024 r. na wniosek przedsiębiorców, umożliwiając wytwórcom odpadów budowlanych i remontowych zlecenie segregacji wyspecjalizowanym podmiotom na podstawie umowy, zawartej pod rygorem nieważności w formie pisemnej. W takim przypadku odpowiedzialność za realizację tego obowiązku przechodzi na ten podmiot, który przejął odpady budowlane i rozbiórkowe....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta