Jak się przygotować do sprzedaży podmiotu leczniczego?
Transakcje fuzji i przejęć na rynku ochrony zdrowia nabierają w ostatnich latach coraz większego tempa, a sprzedaż placówek zdrowotnych, szpitali i przychodni staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem w Polsce. Przygotowanie do takiej transakcji wymaga kompleksowego podejścia i uwzględnienia szeregu czynników.
Rynek usług zdrowotnych w Polsce jest w dalszym ciągu rozdrobniony i ma znaczący potencjał konsolidacyjny. Nie zawsze przedsiębiorcy, którzy zbudowali swój biznes od podstaw, w tym lekarze, mają możliwość przeprowadzenia rodzinnej sukcesji. To wszystko sprawia, że wielu przedsiębiorców rozważa lub w najbliższych latach, będzie rozważać wykorzystanie sprzyjającej koniunktury na sprzedaż swojej działalności. Zainteresowanie inwestycyjne pojawia się zarówno ze strony podmiotów obecnych już na rynku usług zdrowotnych, jak i nowych graczy branżowych, a także inwestorów finansowych. Przygotowanie do takiej transakcji wymaga kompleksowego podejścia i uwzględnienia szeregu czynników.
Struktura transakcji
Podmiot leczniczy może zostać założony w każdej formie, dla której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej. Najczęściej działalność podmiotów leczniczych jest prowadzona w formie spółki prawa handlowego - zwykle jawnej, komandytowej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Niemniej, na polskim rynku w dalszym ciągu zdarzają się duże podmioty lecznicze prowadzone w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej wraz z innymi wspólnikami (często członkami rodziny).
Sprzedaż podmiotu leczniczego może zostać dokonana na dwa poniższe sposoby, w zależności od tego w jakiej formie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta