Deepfake – realne zagrożenie dla wizerunku i finansów organizacji
Deepfaki definiuje się jako media, które zostały stworzone lub przetworzone przez sztuczną inteligencję, aby zmanipulować odbiorcę.
Wiele organizacji na całym świecie usilnie dąży do tego, aby efektywnie wykorzystać sztuczną inteligencję w swojej działalności i zdobyć przewagę rynkową. Jednym z popularniejszych i, zdaje się, całkiem efektywnych use-case’ów są ataki z wykorzystaniem deepfake’ów.
Rok 2017, pracownik brytyjskiego oddziału spółki otrzymuje telefon od swojego szefa z niemieckiej centrali. Szef nakazuje mu szybko zlecić przelew na 220 000 funtów na rzecz kontrahenta z Węgier. Niemiecki akcent i „melodia głosu” mówiącego przez słuchawkę spowodowały, że pracownik dał mu wiarę i zlecił przelew. Głos był, oczywiście, fałszywy – zmodyfikowany z użyciem AI, a pieniądze przepadły.
Rok 2022, w sieci pojawia się szeroko rozpowszechniane nagranie, w którym Elon Musk namawia do korzystania z kryptowalutowej platformy inwestycyjnej BitVex. Rozpowszechniane przez przejęte konta na YouTubie nagranie było fałszywe, lecz do jego stworzenia wykorzystano fragmenty wywiadu, którego rzeczywiście udzielił Musk. Celem było skłonienie widzów do „zainwestowania na platformie BitVex”, a faktycznie – przejęcie ich kryptowalut.
Rok 2024, pracownik działu finansów międzynarodowej firmy projektowej, zaangażowanej m.in. w projekty związane z Operą w Sydney i Sagrada Familia, po udziale...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta