Czy urząd miasta może ustalać rezydencję podatkową zagranicznych zleceniobiorców na podstawie oświadczeń?
Jednostki budżetowe JST niejednokrotnie wypłacają wynagrodzenie z tytułu umów cywilnoprawnych zawieranych z cudzoziemcami. Jak jednostka budżetowa może ustalić rezydencję podatkową zagranicznego zleceniobiorcy, jeżeli ten nie przedstawił certyfikatu rezydencji?
Urząd miasta X jest jednostką budżetową gminy miejskiej X. Urząd miasta jest zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy PIT w związku z wypłatą świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wykonawcami tych umów są na ogół polscy obywatele, niejednokrotnie jednak również cudzoziemcy. W sytuacji, kiedy cudzoziemiec nie przedstawi urzędowi miasta certyfikatu swojej rezydencji podatkowej, pojawia się wątpliwość, jak ustalić rezydencję podatkową takich osób.
1. Wniosek o interpretację
W związku z powyższym urząd miasta wystąpił do dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w celu ustalenia jak urząd miasta jako płatnik podatku dochodowego powinien traktować oświadczenia składane przez cudzoziemców co do ich rezydencji podatkowej w przypadku nieprzedstawienia certyfikatu rezydencji.
2. Zdaniem wnioskodawcy
Urząd miasta przedstawił swoje stanowisko, zgodnie z którym:
∑ w przypadku gdy cudzoziemiec złoży oświadczenie wskazujące, że w danym roku podatkowym jego centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) mieści się w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)