W godzinę w każde miejsce świata
Chińscy naukowcy budują pierwszy na świecie silnik napędzany zwykłą naftą lotniczą umożliwiający lot z prędkością 16 machów, czyli 20 tys. km/h.
Tak zwany silnik detonacyjny, wykorzystujący kontrolowane, trwające mikrosekundy eksplozje do nadania ciągu (nie ma tradycyjnych sprężarek i turbin, ma prostą konstrukcję, jest mniejszy i zużywa mniej paliwa), zasilany standardową naftą lotniczą został pomyślnie przetestowany przez naukowców z Chińskiej Akademii Nauk, co może oznaczać przełom w napędzie hipersonicznym. Dotychczas projektowane tego typu silniki, które mogłyby w przyszłości pozwolić na podróże hipersoniczne (pow. 5 machów, czyli ponad 6 tys. km/h), korzystały m.in. z ciekłego wodoru. To kosztowne i niebezpieczne.
Silnik detonacyjny
Już sam silnik detonacyjny jest rewolucją. Fala uderzeniowa, szybsza od dźwięku, jest uzyskiwana dzięki ultraszybkim wybuchom paliwa wewnątrz specjalnych, koncentrycznych cylindrów, co daje potężny ciąg. Przez lata wyzwaniem było kontrolowanie procesu następujących po sobie detonacji. Chińscy badacze poszli właśnie dalej, zamieniając paliwo na powszechnie stosowaną i bezpieczniejszą naftę lotniczą. Problem w tym, że tę trudniej zmusić do detonacji. Poradzono sobie z tym, umieszczając w komorze 5-milimetrowe wybrzuszenie, które...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
