Reforma oświaty to nie smażenie naleśników
Wielkim problemem w polskiej szkole jest wypalenie nauczycieli – mowi Tomasz Gajderowicz, wiceszef IBE.
Instytut Badań Edukacyjnych pracuje nad dużą reformą edukacji. W którym miejscu jesteście obecnie?
Obecnie grupy tworzące nowe podstawy przedmiotowe pracują i przechodzą serię szkoleń. Równolegle grupy eksperckie wypracowują rozwiązania w zakresie wdrożenia reformy, a my prowadzimy konsultacje z nauczycielami i naukowcami. Przede wszystkim pytamy o zdanie praktyków.
Nauczyciele mówią, że nie zostali zaproszeni do konsultacji.
Konsultacje na taką skalę to u nas nowość i dopiero się tego uczymy. Zauważyliśmy, że najlepiej sprawdza się rozwiązanie w postaci pośrednictwa kuratorów oświaty. Tą właśnie drogą skierowaliśmy ankiety do nauczycieli z pytaniami o podstawy programowe i odpowiedziało na nie 24 tys. osób. To mniej więcej co 25. nauczyciel w Polsce. Wnioski z ankiet przekazaliśmy zespołom zajmującym się poszczególnymi obszarami. Do tego odbyły się już setki spotkań z nauczycielami, których pytamy o to, co powinno zmienić.
Oczywiście, zdarzają się głosy, że konsultacji jest za mało. Raz nawet w ich trakcie wypowiedział się mężczyzna, który stwierdził, że to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta