Zwolniło tempo inwestycji w miejskie autobusy elektryczne
W 2025 roku jeszcze nie uda się go przyspieszyć. Za to w roku 2026 wzrost zamówień wymusi zmiana w ustawie o elektromobilności.
Według Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) w 2024 r. do przewoźników (przede wszystkim miejskich) trafiło 205 elektrobusów, co w porównaniu z rokiem poprzednim oznacza spadek o 43 proc. To także spadek (choć już tylko o kilka sztuk) w porównaniu z rokiem 2022. Niestety, obecny rok nie przyniesie jeszcze przełomu. – Nie spodziewamy się, by w 2025 r. udało nam się zbliżyć do rekordowego wyniku. Przez pierwsze cztery miesiące odnotowaliśmy dalszy spadek rejestracji autobusów bateryjnych: o 18 proc. w ujęciu rok do roku – mówi „Rzeczpospolitej” Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.
Potem będzie więcej
Za to w kolejnych latach negatywny trend miałby się odwrócić. Przyczyni się do tego m.in. ubiegłoroczna nowelizacja ustawy o elektromobilności, nakładająca na gminy powyżej 100 tys. mieszkańców obowiązek nabywania wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. – Ponadto wciąż czekamy na finalizację planów zakupowych ogłaszanych w kolejnych samorządach – dodaje Wiśniewski.
Te plany to m.in. 90 elektrobusów dla Warszawy czy łącznie ponad 70 dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Ta ostatnia ogłosiła pod koniec marca przetarg na 42 pojazdy oraz 25 ładowarek. Wcześniej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta