Reforma akcyzowa. Spada sprzedaż jednorazowych e-papierosów
Są już pierwsze efekty reformy akcyzowej Ministerstwa Finansów. Wzrost opodatkowania jednorazowych e-papierosów nastąpi 1 lipca, ale ich sprzedaż już teraz notuje 20-procentowy spadek w I kwartale br., a producenci stopniowo wycofują je ze sprzedaży.
Jesienią ub.r. rząd wypowiedział wojnę palaczom, używając do tego przede wszystkim broni fiskalnej. Akcyza na wyroby tytoniowe (papierosy, tytoń do palenia i tytoń podgrzewany) została podniesiona bardziej niż tego wymagał wcześniej ustalony ustawowy schemat (zwany „akcyzową mapą drogową”). Najbardziej spektakularny efekt nastąpił na rynku jednorazowych e-papierosów. Nowe stawki akcyzy na takie produkty wynoszą 40 zł i obejmują płyny wykorzystywane w jednorazowych e-papierosach. Może to spowodować wzrost ceny takich wyrobów nawet o kilkadziesiąt procent.
Choć podwyżka stawki zacznie obowiązywać dopiero od 1 lipca, jej efekty są już widoczne. Otóż producenci stopniowo wycofują te produkty ze sprzedaży. Według danych z monitoringu rynku branży tytoniowej, do których dotarła „Rzeczpospolita”, w pierwszym kwartale 2025 r. sprzedaż jednorazowych e-papierosów spadła w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta