Lądowa epopeja żaglowca
Jednym z najsłynniejszych na świecie zabytków jest Regalskeppet, szwedzki okręt królewski Vasa, eksponowany w Sztokholmie, w pawilonie muzealnym zbudowanym specjalnie dla niego. Ten XVII-wieczny wrak zachwyca turystów, konserwatorom zaś spędza sen z powiek. Sprawa jest poważna.
Budowa Vasy ruszyła 399 lat temu, w roku 1626, na zlecenie monarchy Gustawa Adolfa. Okręt miał operować głównie na południowym Bałtyku, był przeznaczony m.in. do wojny z Polską. Został pomyślany jako wizytówka szwedzkiego królewskiego majestatu, miał imponować przepychem i walorami militarnymi. Z założenia tylko jedna salwa z jednej burty miała wystarczać do zniszczenia wrogiego okrętu, jaki by on był. Oddział piechoty morskiej na pokładzie, liczący 300 żołnierzy, miał umożliwiać desant i opanowanie takich portów, jak Kłajpeda, Królewiec czy Puck. Jednak przedsięwzięcie, zamiast przysporzyć chwały koronie szwedzkiej, przyniosło jej sromotny blamaż, tragiczną kompromitację.
Sprawy zaczęły iść źle już w stoczni. Budowę zlecono dobremu i doświadczonemu szkutnikowi z Niderlandów Henrikowi Hybertssonowi. Niestety, zmarł po roku. Budowę kończył jego rodak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)