Fundusz Kolejowy mało efektywny
Organizacje reprezentujące wykonawców i producentów w sektorze kolejowym domagają się pilnej zmiany obecnego modelu finansowania inwestycji infrastrukturalnych.
Rząd chce przyspieszyć rozbudowę kolei. Plany zakładają, iż w latach 2027–2028 nastąpi kumulacja wydatków inwestycyjnych na poziomie około 18 mld zł rocznie. Już w tym roku zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zaplanowała ogłoszenie przetargów na kwotę ok. 16 mld zł. Ale dla rynku istotne są nie tylko wyższe nakłady. Reprezentujące przedsiębiorców z branży organizacje: Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL) oraz Railway Business Forum (RBF), domagają się pilnych zmian w sposobie finansowania inwestycji.
Drogowy wzór
Zarówno wykonawcy, jak i producenci sektora kolejowego od lat alarmują, że obecny model finansowania jest nieefektywny i nieprzewidywalny. Prowadzi do tzw. falowania zamówień, gdy w branży cyklicznie dochodzi do spiętrzania prac, a następnie drastycznych spadków. – To przekłada się na problemy z logistyką, wzrostem cen materiałów, odpływem wykwalifikowanej kadry oraz utratą konkurencyjności sektora – tłumaczy Marita Szustak, prezes IGTL.
Reprezentujące branżę organizacje proponują więc reformę Funduszu Kolejowego. Miałaby się wzorować na sprawdzonym modelu Krajowego Funduszu Drogowego....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
