Czy okoliczności związane z doręczeniem decyzji mogą być przyczyną stwierdzenia jej nieważności?
Przepisy dotyczące doręczeń to gwarancja przestrzegania przez organ administracji zasady demokratycznego państwa prawnego. Mają chronić obywatela przed nadużyciami.
Punktem wyjścia do rozważań w przedmiocie doręczeń w postępowaniu administracyjnym jest to, czym w ogóle jest doręczenie. Otóż – jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny – przez doręczenie czy ogłoszenie decyzji należy rozumieć doręczenie lub ogłoszenie w sposób unormowany w art. 39 i nast. k.p.a. Doręczeniem ani ogłoszeniem nie są natomiast czynności faktyczne o podobnym charakterze, a w szczególności późniejsze poinformowanie podmiotu o fakcie wydania decyzji, ponadto nie jest z nim także okoliczność, że podmiot ten powziął wiedzę o wydaniu decyzji (wyrok NSA z 6 lutego 2024 r., sygn. akt: II OSK 2374/22).
Cel doręczeń
Odnosząc się do celu doręczeń i wskazując na podstawowe zasady, które powinny znaleźć odzwierciedlenie w stosowaniu regulacji o doręczeniach, Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że doręczenie pism w toku prowadzonego postępowania ma przede wszystkim zapewnić jego stronom możliwość udziału w nim, zaś z uwagi na obowiązującą w postępowaniu zasadę pisemności (art. 14 k.p.a.), wymagającą, aby wszystkie czynności składające się na załatwienie sprawy administracyjnej były utrwalane w formie pisemnej, konieczność uzewnętrznienia działania organu w tej formie wymaga powiadomienia stron postępowania o podejmowanych czynnościach procesowych w trybie doręczeniowym.
Przy czym czynność doręczenia może mieć charakter wyłącznie jednokrotny, a...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)