Jak odbudować zaufanie obywatela do administracji?
Budowanie zaufania do administracji publicznej wymaga równoczesnego wzmocnienia kilku obszarów: stabilnego otoczenia prawnego, wysokich standardów prowadzenia postępowań, nowoczesnych usług publicznych, przejrzystości oraz realnej partycypacji obywatelskiej.
Zaufanie obywateli do administracji publicznej należy do fundamentów państwa prawa. W polskim porządku konstytucyjnym jest ono traktowane jako element zasady demokratycznego państwa prawnego, a art. 8 k.p.a. nakazuje organom prowadzenie spraw w sposób budzący zaufanie uczestników postępowania. Pomimo tak wyraźnych standardów poziom zaufania Polaków pozostaje umiarkowany. Dane Eurobarometru pokazują, że w 2022 r. administracji publicznej ufało 45 proc. badanych, podczas gdy 50 proc. deklarowało brak zaufania. To wartości zbliżone do wyników z 2020 r., a jednocześnie wyższe niż w 2016 r., kiedy poziom zaufania wyniósł 39 proc. Dane te ukazują stabilizację ocen obywateli, ale również utrzymującą się polaryzację opinii.
Stabilność i przejrzystość prawa
Kluczowym obszarem wymagającym poprawy jest stabilność i przejrzystość prawa. Częste zmiany przepisów, krótkie vacatio legis i niejasne regulacje tworzą poczucie niepewności....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)