Era AI to dla nas być albo nie być
Kwestia zaufania jest największym wyzwaniem dla instytucji finansowych przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji – ocenia w podcaście „Rzecz o AI” Mariusz Cholewa, prezes Biura Informacji Kredytowej.
Jakimi bazami danych i wiedzą o klientach sektora finansowego dysponuje BIK?
BIK jest usytuowany w centrum całego ekosystemu finansowego, będąc własnością banków. Mamy odnotowaną każdą historię – dobrą lub złą – 25 mln Polaków oraz obcokrajowców biorących kredyty w Polsce. Ta informacja jest aktualizowana najrzadziej dwa razy w tygodniu, chociaż prawo mówi o siedmiu dniach, co ma znaczenie z uwagi na czas potrzebny na wyjaśnianie ewentualnych błędów identyfikacyjnych. Widzimy karty kredytowe, limity oraz usługi typu „kup teraz, zapłać później”. To wielka skala, bo miesięcznie w naszych rejestrach pojawia się 50 tys. zupełnie nowych osób, które rozpoczynają historię kredytową. Mamy też informacje o ponad 2 mln firm, które dotknęły jakiegoś produktu kredytowego. Jednocześnie podkreślamy i zachowujemy pełną transparentność: każdy może sprawdzić, co na jego temat wiemy oraz kto, kiedy i w jakim celu „dotykał” jego danych.
Uwzględniając tajemnice i ograniczenia – do czego można wykorzystywać sztuczną inteligencję w takiej instytucji jak BIK?
Przy regularnych scoringach kredytowych musimy zachować dużą ostrożność, ponieważ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
