Dlaczego należy kreować obraz Polski w świecie
WIZERUNEK I LOBBING
Dlaczego należy kreować obraz Polski w świecie
Kilka lat temu, gdy nasze członkostwo w NATO i UE należało do sfery marzeń (już realnych, ale trudno osiągalnych, w trudnym do określenia czasie) , rozmawiając z naszymi dyplomatami czy przyjaznymi nam politykami w Waszyngtonie, Brukseli lub Bonn, często słyszałem wypowiedzi dotyczące potrzeby prowadzenia przez Polskę bardziej konsekwentnej polityki informacyjnej i lobbystycznej. Często też jako przykład do naśladowania pokazywano to, co robili wówczas Węgrzy. Jak zawsze mówiło się także o braku pieniędzy i ludzi zdolnych do prowadzenia takiej działalności. Dzisiaj Polska stoi u progu NATO i można powiedzieć, że klamka (niemal) zapadła. Rozpoczynamy też negocjacje z Unią Europejską. Czy to oznacza, że obraz Polski poza jej granicami jest doskonały, i że sprawy same się toczą i nie ma potrzeby działań kreujących dobry obraz Polski w świecie?
Obserwując zachodzące na naszych oczach zmiany w światowej gospodarce, dochodzi się do następujących wniosków:
1. Zachwianiu uległy (ulegają) niemal wszystkie dotychczasowe dogmaty dotyczące przyszłości świata: jeszcze kilka lat temu futurolodzy mówili o nadchodzącej erze Azji -- dzisiaj po kryzysie finansowym azjatyckich tygrysów trudno prorokować o tym z dużą pewnością. Coraz częściej analitycy wskazują na Amerykę Południową...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta