Zapowiedź większychkoncentracji
MOTORYZACJA
Fuzja Daimlera z Chryslerem
Zapowiedź większychkoncentracji
Przejęcie Chryslera przez Daimlera-Benza jest zwiastunem nieuchronnego okresu koncentracji w światowym przemyśle samochodowym, nękanego już teraz nadmiarem mocy produkcyjnych. Na rynku utrzymają się firmy największe, najbogatsze i z odpowiednią wyobraźnią. USA, Europa Zachodnia i Japonia, przedstawiane regularnie jako rynki dojrzałe, a więc bez realnych możliwości wzrostu, są nadal podstawą sprzedaży i zysków przemysłu samochodowego.
W tych trzech strefach, niezależnie czy rok jest dobry, czy zły, sprzedaje się 70 proc. produkowanych pojazdów osobowych, furgonetek i ciężarówek. W Stanach (30 proc. światowego rynku) miejscowi producenci panują niepodzielnie i mimo konkurencji osiągają gigantyczne zyski, które pozwalają im grać główną rolę w dążeniu do koncentracji. Firmy europejskie nadal tylko marzą o rynku amerykańskim. Brakuje im jednak środków finansowych na kupno sieci dystrybucji. Dlatego też zapowiedź fuzji Mercedesa z Chryslerem jest udanym posunięciem ze strategicznego punktu widzenia. Gama produktów obu firm idealnie uzupełnia się. Chrysler zyska na dostępie do silników Mercedesa, a pojazdy każdego z partnerów nie będą konkurować ze sobą we wspólnych sieciach sprzedaży w USA czy Europie. Nie wszyscy jednak są zdania,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta