Gorączka globalizacji
NIEMCY
Czy można jeszcze produkować w jednymkraju
Gorączka globalizacji
-- Przed 30 laty istniały na świecie 42 niezależne przedsiębiorstwa, produkujące samochody. Dziś jest ich zaledwie 18 i ta tendencja będzie trwała -- powiedział szef Daimlera-Benza, Jürgen E. Schrempp. Podobnego zdania jest członek zarządu Volkswagena, Robert Büchelhofer -- w 2005 roku będzie na świecie mniej niż 10 producentów samochodów, a wśród nich czołową rolę odgrywać będą koncerny niemieckie.
W czasie minionego weekendu ogłoszono plany, które to potwierdzają. Niemiecki przemysł samochodowy ogarnęła gorączka fuzji, gorączka globalizacji. Daimler-Benz planuje przejęcie japońskiej firmy Nissan Diesel Motors, należącej w 39, 8 proc. do Nissan Motors, drugiego co do wielkości japońskiego koncernu samochodowego. Celem nowej spółki Daimler-Chrysler ma być japoński koncern Mitsubishi. Ford Deutschland planuje przejęcie zbankrutowanej firmy koreańskiej Kia Motors, w której miał do tej pory 17 proc. udziałów. Volkswagen planuje uruchomienie wspólnie z Porsche produkcji samochodów terenowych, najprawdopodobniej w fabryce VW w Bratysławie.
Wyścig BMW i Volkswagena
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta