Pesymista na rynku
- Sławomir Nowotny, Ipsos-Demoskop
- Wskaźnik optymizmu konsumentów Pesymista na rynku
HALINA BIŃCZAK
W sklepach promocja goni promocję, ale klienci raczej omijają te okazje. Do zakupowej wstrzemięźliwości skłania ich sytuacja gospodarcza, która spowodowała pogorszenie nastrojów polskich konsumentów. Czasem jednak poprawiają się one pod wpływem wydarzeń zupełnie z gospodarką niezwiązanych. W tym miesiącu takim zastrzykiem optymizmu może okazać się wizyta papieża.
W czasie poprzednich papieskich pielgrzymek, w 1995, 1997 i 1999 roku, nastroje konsumentów wyraźnie szły w górę, mimo że sytuacja gospodarcza nie dostarczała szczególnych powodów do zadowolenia.
Teraz taki zastrzyk optymizmu byłby szczególnie przydatny, bo nastroje konsumentów są najgorsze od 1993 roku. Najwięcej optymizmu przejawialiśmy w latach 1995-1998, potem jednak zaczęliśmy coraz bardziej czarno oceniać zarówno sytuację kraju, jak i własną (patrz: wykres). Od wielu miesięcy mamy do czynienia raczej z ustabilizowanym poziomem pesymizmu. - Ta stabilizacja sugeruje, że niedługo może nastąpić "odbicie" nastrojów - mówi Krzysztof Chmielewski z Ipsos-Demoskop, firmy badającej nastroje
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta