Abecadło każdego konsumenta: Rękojmia i gwarancja; Usługi bankowe; Niezapomniane wakacje z biurem podróży
Rękojmia i gwarancja Powrót na stronę tytułową broszury
JOANNA DUTKIEWICZ, RADCA PRAWNY Z FEDERACJI KONSUMENTÓW
Nie każdy konsument kupując sweterek, buty, chleb na śniadanie czy pudełko zapałek, zdaje sobie sprawę, że zawiera określoną umowę uregulowaną odpowiednimi przepisami.
Jest to umowa sprzedaży, a dotyczą jej przede wszystkim art. 535-581 kodeksu cywilnego . Wszystko jest w porządku, jeśli konsument nabył rzecz dobrej jakości, spełniającą jego oczekiwania i jest zadowolony z zakupu. Nie zawsze jednak tak bywa.
Kupiony towar podczas użytkowania może nieoczekiwanie okazać się uszkodzony, z powodu wadliwości może narazić konsumenta na straty lub pozbawić go oczekiwanych korzyści.
Dlatego dla zapewnienia ekonomicznej równowagi między stronami, czyli między klientem a sprzedawcą, który wydał rzecz wadliwą, ustanowiono instrumenty ochronne: rękojmię za wady fizyczne i prawne oraz gwarancję jakości.
Rękojmia za wady fizyczne i prawne to odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego, która wynika z ustawy, a nie np. umowy stron, i dotyczy zarówno rzeczy nowych, jak i używanych.
Nie każde jednak uszkodzenie powstałe już po zakupie, np. butów, torebki czy samochodu, można reklamować. Reklamacja będzie uzasadniona, jeśli dotyczy wady w rozumieniu przepisów, a zwłaszcza k.c. Takimi zaś...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta