Pod żaglami kliprów
Pod żaglami kliprów
FOT. (C) ŁUKASZ GŁOWALA/KFP
W XVII w. u wschodnich wybrzeży Ameryki Północnej żeglowały szybkie, jednomasztowe kutry rybackie i pilotowe. Osiągane przez nie prędkości były na tyle imponuje, że od angielskiego clip - biec, nazwano je kliprami. Później nazwę tę przejęły jeszcze szybsze, budowane w Baltimore w latach 1810 - 1830 szkunery o ostrych dziobach i kroplowatych kształtach kadłuba. Woziły ryby z odległych łowisk, bo w owych czasach, przy braku chłodni, jedynie szybkość transportu stwarzała szansę na dostarczenie towaru nadającego się jeszcze do spożycia. W czasie wojny o Kanadę (1812 - 1814) klipry baltimorskie wykorzystywane były jako łamacze blokady brytyjskiej. Szczególnie udanymi akcjami wsławił się "Chasseur". Dumni z jego dokonań mieszkańcy Baltimore przemianowali żaglowiec na "Pride of Baltimore" (Duma Baltimore).
Jego kolejne repliki do dziś spotkać można na morzach i oceanach.
W Baltimore wybudowano też pierwszy kliper rejowy "Ann Mc Kim". Fakt ten miał miejsce w roku 1833 i zapoczątkował tworzenie nowej generacji szybkich statków handlowych, takich, jakie dziś mamy na myśli, mówiąc o kliprach, swego rodzaju "ekspresowcach" przemierzających oceany pomiędzy Europą a Chinami czy Australią. Swoistą perfekcję...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta