Gdy pracownik odmawia wykonania polecenia
Podejmując zatrudnienie, pracownik zobowiązuje się jednak, że na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem będzie wykonywał pracę określonego rodzaju. To jego podstawowy obowiązek. Został on określony w art. 22 § 1 k.p., a skonkretyzowany w art. 100 k.p.
Sumiennie i starannieZ tego nakazu wynika, że pracownik ma wykonywać pracę starannie i sumiennie. Co to oznacza? Staranność to działanie zgodne z rodzajem i charakterem pracy, ale pamiętać należy o tym, że "należyta staranność" nie jest wzorcem jednolitym dla wszystkich pracowników. Jest specyficzna dla poszczególnych grup zawodowych - inna dla kierowcy, inna dla pielęgniarki, a jeszcze inna dla prawnika.
Sumienne wykonywanie pracy oznacza świadczenie jej przy wykorzystaniu przez pracownika doświadczenia zawodowego, kwalifikacji, posiadanej wiedzy i umiejętności.
Granice podporządkowaniaDo obowiązków zatrudnionego należy także stosowanie się do poleceń pracodawcy. Warunki tego podporządkowania ustala art. 100 k.p.
Pracownik musi przestrzegać takich poleceń, które:
- dotyczą pracy,
- nie są sprzeczne z ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta