Przegrzana atmosfera sporu o dobra kultury
Przegrzana atmosfera sporu o dobra kultury
Dobra kultury zawsze były popularną – bo symboliczną – zdobyczą wojenną. To dlatego podczas kampanii napoleońskich armia francuska we wszystkich krajach podbitych rabowała dzieła sztuki i zwoziła je do Paryża. Po klęsce Prus w 1806 roku do Francji trafiła także słynna Kwadryga, która dominuje nad Bramą Brandenburską. Dziewięć lat później figura bogini zwycięstwa stworzona przez von Schadowa wróciła do Berlina. Wzbudziło to olbrzymie zainteresowanie mieszkańców.
Na kongresie wiedeńskim, podczas którego koalicjanci uporządkowali ponapoleońską Europę, wprowadzono zakaz rabunku dzieł sztuki i wpisano go do prawa międzynarodowego.
Mimo to okres między 1914 a 1945 rokiem, który można nazwać drugą wojną trzydziestoletnią, przekształcił się w największą wyprawę rabunkową przeciwko kulturze europejskiej.
Przede wszystkim to Niemcy splądrowali i zniszczyli dzieła sztuki o niezmierzonej wartości – szczególnie w Polsce i Związku Radzieckim. Kiedy wiosną 1945 roku amerykańscy żołnierze aresztowali w Bawarii byłego generalnego gubernatora Hansa Franka, w jego dworku odkryli obrazy Leonarda da Vinci, Rembrandta i Rubensa. Zostały skradzione z muzeów w Warszawie i Krakowie.
Na tle...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta