Ochrona konsumentów: zwrot ku pełnej harmonizacji przepisów
Harmonizacja porządków prawnych państw członkowskich Unii Europejskiej to jeden z elementów urzeczywistniania rynku wewnętrznego. Podstawowym instrumentem są tu dyrektywy, w których stosowane są różne metody harmonizacji: zupełnej (pełnej), częściowej, opcjonalnej, alternatywnej lub minimalnej. Na decyzję o wyborze jednej z nich mają wpływ takie czynniki, jak: charakter i specyfika regulowanej materii, wyznaczone cele, traktatowa podstawa prawna, a także okoliczności, w jakich dyrektywa jest przyjmowana - łatwość (trudność) osiągnięcia konsensusu co do jej treści. Prawidłowa identyfikacja metody harmonizacji umożliwia określenie granic swobody implementacyjnej państw członkowskich (dalej: państwa), która przy różnych metodach kształtuje się odmiennie.
W ramach wspólnotowego prawodawstwa konsumenckiego występuje zasadniczo metoda harmonizacji minimalnej. Jednak w nowych dyrektywach konsumenckich coraz bardziej widoczna jest tendencja do stosowania metody harmonizacji zupełnej. Oznacza to, że wraz ze zmianą założeń i techniki legislacyjnej na poziomie wspólnotowym, przewartościowaniu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta