Zwrot akcyzy, czyli o tym, co utrudnia życie przedsiębiorcom
W kwestii zwrotu akcyzy zmorą podatników są niejasne i nieprecyzyjne przepisy oraz niezwykle sformalizowana i restrykcyjna postawa organów celnych – uważa doradca podatkowy, współpracująca z kancelarią KSP legal & tax advice stowarzyszoną z SALANS, oraz doktorantka na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach
Stosownie do przepisów ustawy z 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (DzU nr 29, poz. 257 ze zm.) podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje – na wniosek podmiotu – zwrot akcyzy. Naczelnik urzędu celnego weryfikuje wniosek, uwzględniając w szczególności dokumenty towarzyszące przemieszczeniu wyrobów akcyzowych oraz dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy w państwach członkowskich (dalej: państwo).
Na każdym kroku
Przepisy te są wyrazem dwóch podstawowych zasad opodatkowania zharmonizowaną akcyzą, tj. jednokrotności opodatkowania oraz opodatkowania w miejscu konsumpcji. Zasady te wynikają z przepisów wspólnotowych i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie systemu zharmonizowanej akcyzy w całej Unii Europejskiej. Naruszenie jednej z nich może prowadzić do podwójnego opodatkowania, co byłoby sprzeczne z celem harmonizacji akcyzy w Unii, tj. dążeniem do utworzenia jednolitego rynku wewnętrznego m.in. poprzez przestrzeganie zasad równej konkurencji między przedsiębiorcami działającymi w różnych państwach.
Niestety, nieprecyzyjne sformułowanie szczegółowych warunków i trybu zwrotu akcyzy wynikających z rozporządzenia ministra finansów z 14 kwietnia 2004 r. (DzU nr 74, poz. 674) w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta