Jak trzeba rozliczyć handel samochodami z Unii Europejskiej
Sposób opodatkowania kupowanych za granicą pojazdów zależy m.in. od tego, kto był sprzedawcą i czy auto jest nowe, czy używane. Wariantów rozliczenia jest sporo, a firmom łatwo się w nich pogubić
O zasady opodatkowania samochodów kupowanych w innych krajach Unii Europejskiej zapytał czytelnik, który zamierza rozszerzyć działalność o handel nowymi i używanymi pojazdami. Jak rozliczyć VAT i akcyzę przy takich transakcjach?
Taka transakcja to WNT
Zacznijmy od tego, że w sytuacji gdy samochód w innym państwie unijnym kupuje polska firma, co do zasady dochodzi do wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o VAT przez WNT rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz, przy czym:
∑ nabywcą towarów jest podatnik VAT (polski lub obcy), a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, albo osoba prawna niebędąca podatnikiem,∑ dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem VAT (polskim lub obcym).
Jeśli zatem samochód kupuje polska firma, jest on sprowadzany z innego państwa członkowskiego a sprzedający jest podatnikiem podatku od wartości dodanej (czyli podatnikiem VAT w swoim kraju), to wówczas zwykle dochodzi do WNT. Nie ma w tym wypadku znaczenia, czy pojazd jest nowy, czy używany.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta