Utrata zaufania drogo kosztuje
Ze Stanisławem Kluzą, przewodniczącym Komisji Nadzoru Finansowego, rozmawia Elżbieta Glapiak
Rz: Czy nadzór odkrył ostatnio przypadki nierzetelnego informowania klientów o ofercie banku, instytucji finansowej?
Stanisław Kluza: Analiza takich praktyk jest jednym z ustawowych zadań KNF. Ostatnio zajęliśmy się sprawą różnic kursowych (tzw. spreadów) w umowach kredytowych w walutach obcych. Prawie wszystkie banki wypłacają kredyty walutowe po przeliczeniu ich na złote według kursu kupna stosowanego przez bank, a spłaty kredytów przyjmują po przeliczeniu wysokości rat na złote według kursu sprzedaży danej waluty stosowanego przez bank. Tylko jeden bank dokonuje wypłaty i przyjmuje spłatę w walucie kredytu. Różnice między kursem kupna i sprzedaży stosowanym przez banki wobec klientów a kursem rynkowym stanowią dodatkową marżę realizowaną przez banki, czyli dodatkowy koszt ponoszony przez klientów. Zdarzają się nawet instytucje bankowe, które posiadają dwie tabele kursowe – tzw. kantorową i kredytową, czyli dla klientów spłacających kredyty walutowe stosują odrębne, zdecydowanie mniej korzystne tabele kursowe. To sytuacja, w której prawa klientów są ewidentnie naruszane.
Klienci nie są informowani o istnieniu dwóch różnych tabel?
Niekoniecznie. Nawet jeżeli informacja o istnieniu marż i tabel jest dostępna, to niektóre banki zdecydowanie jej nie eksponują i nie informują np. o mechanizmach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta