Polskie firmy poczuły już kryzys
Już 86 proc. firm obawia się skutków światowego kryzysu – wynika z sondażu, jaki przeprowadził wśród swoich członków Business Centre Club.
Jeszcze cztery miesiące temu proporcje były odwrotne. Ponad 61 proc. szefów i dyrektorów firm przekonywało, że kryzys ich nie dotknie, a jedynie 39 proc. obawiało się jego negatywnego wpływu.
Już pod koniec grudnia nastroje biznesu pogorszyły się. 83 proc. pytanych obawiało sie wpływu kryzysu na ich firmę. Stosunkowo niewielu, bo 16 proc., uważało jednak, że tarapaty, w jakie wpadła firma, są bardzo poważne. Teraz sądzi tak już jedna trzecia badanych. Kolejnych 62 proc. przyznaje, że są poważne, ale nie zagrażają bieżącej płynności. Pozostali nie obawiają się kłopotów.
Coraz większym problemem dla firm jest spadek zamówień i ograniczenie eksportu. Te czynniki jako główną przyczynę bolączek wskazuje ponad połowa przedsiębiorców (w grudniu – 43 proc.). Mniejszym problemem okazują się ograniczenie działalności kredytowej (z 15 proc. w grudniu do 11 proc.).