O czym pamiętać przy zawieszeniu działalności
Przedsiębiorca, który zgłosił przerwę w prowadzeniu firmy, nie może w czasie jej trwania wykonywać tych samych usług na podstawie umowy-zlecenia lub o dzieło
Podatnik, który nie zatrudnia pracowników, może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od jednego do 24 miesięcy. Pozwala na to ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 155, poz. 1095 z późn. zm.). Wskazuje ona, że w sytuacji wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest skuteczne pod warunkiem jej zawieszenia przez wszystkich wspólników. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej oraz wznowienie jej wykonywania następuje na wniosek przedsiębiorcy.
Bez zaliczek
Przedsiębiorca, który zawiesza działalność, nie musi wpłacać zaliczek na podatek dochodowy. Co istotne, nie ma takiego obowiązku nawet, gdy osiągnie przychody. Chodzi np. o sytuację, gdy sprzeda środki trwałe należące do firmy. Dochód lub strata z takiej transakcji jest wykazywana dopiero w zeznaniu rocznym. To musi bowiem złożyć nawet osoba, która zawiesiła działalność.
Nie zawsze unikniemy VAT
Zasadą jest, że w razie zawieszenia wykonywania działalności podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Przewidziane są jednak od niej liczne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta