Czy likwidując firmę, trzeba oddać VAT od środków trwałych
W razie zakończenia działalności trzeba zapłacić VAT od towarów, które pozostały na stanie firmy. Od lat są wątpliwości, czy dotyczy to również środków trwałych
– Czy w spisie z natury sporządzonym dla celów VAT na zakończenie działalności ujmuje się środki trwałe? Jeżeli wprowadziłam do firmy środki trwałe, od których odliczałam VAT, to czy na zakończenie działalności muszę ten VAT oddać w ostatniej deklaracji, jaką będę składać do urzędu skarbowego? Czy materiały handlowe, jakie mi zostały, wyceniam po cenie zakupu, tak jak na zakończenie roku? – pyta czytelniczka DF.
Art. 14 ustawy o VAT mówi, że „opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów”.
Przedstawiciele fiskusa niezmiennie stoją na stanowisku, że na podstawie tego przepisu środki trwałe również należy uwzględnić w spisie z natury sporządzanym na dzień zaprzestania działalności dla celów VAT i opodatkować. Bez względu na to, jak długo były wcześniej wykorzystywane na potrzeby firmy.
Oczywiście o ile przy ich nabyciu/wytworzeniu przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego, bo taki warunek wynika z ustawy (w spisie ujmuje się te towary, „w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”).
Środek trwały to też towar
Powołują się przy tym na ogólną definicję towarów zawartą w art. 2 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którą towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta