Sprawdź, jak skutecznie reklamować wady w budynku
Jeżeli w nowym lokalu pękają ściany, nie domykają się drzwi, to nie pozostaje nic innego, jak domagać się od sprzedającego usunięcia tych usterek
Kupiłeś lokal lub budynek i okazało się, że ma on poważne usterki? Są dwie drogi żądania ich usunięcia: można skorzystać z rękojmi za wady rzeczy sprzedanej, a także z prawa gwarancji.
Za co odpowiada deweloper
O odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady fizyczne mówi art. 556 kodeksu cywilnego. Oznacza to, że deweloper odpowiada za usterki zmniejszające wartość i użyteczność lokalu lub budynku. Przykład? W lokalu ściany są nie dość że krzywe, to jeszcze zagrzybione. Z rękojmi można także skorzystać, gdy rzecz nie ma właściwości, o jakich sprzedawca zapewniał kupującego, np. okno miało być uchylne, a można je otworzyć tylko na oścież, albo lokal (lub budynek) został wydany w stanie niezupełnym.
Pamiętaj! Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawierania umowy.
Jak dochodzić swych praw z tytułu rękojmi? Wadę należy zgłosić sprzedającemu w ciągu miesiąca. Jego upływ liczy się od dnia ujawnienia się wady w trakcie użytkowania. Żeby zachować ten wymóg, wystarczy powiadomić sprzedawcę listem poleconym przed upływem tego miesiąca. Uprawnienia do zgłaszania wad wygasają po trzech latach od...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta