Na wydanie decyzji starosta ma 90 dni
Samorządy terytorialne, które planują budowę dróg, mają możliwość skorzystania z przepisów ułatwiających realizację tego rodzaju inwestycji. Zawiera je m.in. ustawa o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Głównym uproszczeniem przewidzianym w jej przepisach jest procedura pozyskiwania terenu, a zwłaszcza przeprowadzania wywłaszczeń. Dokonuje się ich na podstawie decyzji, którą w zależności od tego, czy droga ma być wojewódzka, powiatowa czy gminna, wydaje wojewoda albo starosta. Podstawą wydania jest wniosek właściwego organu. Jeżeli szosę buduje gmina, to z wnioskiem do starosty występuje wójt.
Wydana przez starostę decyzja o zezwoleniu na realizację gminnej inwestycji drogowej określa m.in. wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi szlakami komunikacyjnymi. Jest także podstawą do wywłaszczenia niezbędnych nieruchomości – oczywiście za odszkodowaniem – i dokonania koniecznych wpisów w ich księgach wieczystych.
cyran