Własny biznes oparty na cudzym pomyśle
Żeby rozpocząć działalność, czasami wystarczy kilka tysięcy złotych. Dzięki wsparciu partnera udzielającego licencji ryzyko jest mniejsze. Ale takie firmy czasem także upadają
Eksperci podkreślają, że franczyza to sprawdzony model rozwijania własnej działalności. Nie trzeba budować firmy od podstaw. Można kupić licencję i działać pod sprawdzoną marką.
– Umożliwia to korzystanie z wartości marki bez konieczności przeprowadzania długotrwałego i kapitałochłonnego procesu jej popularyzacji – podkreśla Edyta Potera z Jones Lang LaSalle.
Franczyza rozwija się w Polsce głównie w handlu i usługach. W handlu najpopularniejsze są sklepy odzieżowe, a w usługach punkty gastronomiczne. W ten sposób działają m.in. bary szybkiej obsługi McDonald’s, cukiernie A. Blikle, sklepy z bielizną Atlantic, pralnie Panda, sklepy z wykładzinami Komfort, salony kosmetyczne Instytutu Dr Irena Eris, salony fryzjerskie Jean-Louis David.
– Franczyza i systemy agencyjne są bezpieczniejszym rozwiązaniem dla osób, które nie mają doświadczenia biznesowego, a chcą rozwijać własną działalność gospodarczą. Franczyza umożliwia szybką ekspansję rynkową i zwiększa konkurencyjność firmy – wylicza Edyta Potera.
Powstają i znikają
Franczyza uchodzi za model biznesowy na każdą kieszeń. Wiele systemów wymaga inwestycji nieprzekraczającej 50 tys. zł. Według raportu firmy doradczej Profit System, w 2009 roku w 56 proc. systemów kwota inwestycji nie przekraczała 100 tys. zł, a zaledwie w 5 proc. wymagane były większe nakłady niż 500 tys. zł. W 2009 roku średnia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta