Straszak zapateryzmu
Przez ostatnie 20 lat krytycy nieustannie poszerzającej się obecności religii katolickiej w polskim życiu publicznym byli skutecznie marginalizowani. Dziś wychodzą z cienia – twierdzi szef Instytutu Spraw Publicznych
Następstwa katastrofy smoleńskiej dla polskiego życia publicznego są i będą przedmiotem sporów publicystów, socjologów czy polityków. Wielkie społeczne poruszenie, jakie wywołała tragiczna śmierć 96 osób, w tym znaczących przedstawicieli świata polityki i państwa, prowadziły wielu komentatorów do snucia rozważań o religijnym i narodowym przebudzeniu, które daje się porównać do innych zwrotnych wydarzeń w najnowszej historii Polski. Spontaniczny i tłumny udział warszawiaków w uroczystościach żałobnych przypominał zdarzenia sprzed pięciu lat, kiedy to równie tłumnie i spontanicznie uczestniczono w żałobie po śmierci polskiego papieża.
Pokolenie JP2
Pięć lat temu niemal powszechny udział Polaków w żałobie po Janie Pawle II sprawił, że wśród socjologów i publicystów zaczęto stosować określenie „pokolenie JP2”. Badania socjologiczne (między innymi „Diagnoza społeczna”) rzeczywiście pokazały istotny wzrost rygoryzmu moralnego Polaków w kolejnych latach. To „moralne wzmożenie” wydawało się przeczyć przewidywaniom (czy obawom) wcześniej formułowanym, a związanym z wpływem wejścia Polski do Unii Europejskiej oraz wynikającą z niego europeizacją nie tylko norm prawnych, ale i społeczno-obyczajowych.
Zdaniem ideologów pokolenia JP2 Polska okazać się miała wyjątkiem od europejskiej normy (czasem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta