Przemysłowa produkcja statków
Holendrzy byli tak sprawnymi armatorami, że w XVII w. skupili w swoim ręku trzy czwarte bałtyckiego handlu zbożem, blisko trzy czwarte przewozów drewna, niemal połowę handlu szwedzkimi metalami
Trzy czwarte francuskiej i portugalskiej soli, którą kupowały państwa nadbałtyckie, była transportowana na pokładach holenderskich statków. Ponad połowa importowanych ubrań trafiająca do nadbałtyckich klientów pochodziła z holenderskich warsztatów i transportowały je holenderskie statki. Holendrzy mieli ogromną flotę handlową, której wielkość szacowano na 4 tys. dużych jednostek. Zatrudniała ona 168 tys. marynarzy. Historycy szacują, że w 1670 roku co dziesiąty dorosły Holender był marynarzem. Flota Niderlandów była liczniejsza od angielskiej, francuskiej, niemieckiej, portugalskiej i hiszpańskiej razem wziętych. Gdy Anglicy podczas pierwszej wojny zdobyli tysiąc holenderskich statków handlowych, powiększyli swoją flotę trzykrotnie.
Utrzymanie stanu posiadania floty wymagało...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta