Propozycja zawarcia umowy musi być stanowcza
Oferta skierowana do nieoznaczonego kręgu adresatów może być w każdym czasie odwołana lub zmieniona, chyba że wskazano w niej termin związania
Umowę uznaje się za zawartą, gdy dwie lub więcej stron złoży zgodne oświadczenia woli, których celem jest wywołanie określonych skutków prawnych.
Najbardziej powszechnymi trybami zawierania kontraktów są: oferta, negocjacje, aukcja i przetarg. Oferta to oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy, określające istotne postanowienia tej umowy.
PrzykładNa szybie samochodu jest kartka: „Sprzedam niniejszy samochód. Cena 30 tys. zł”. Można to potraktować jako ofertę. Trudno natomiast byłoby za nią uznać ogłoszenie: „Informuję, że zamierzam wynająć mieszkanie”. Oferta musi być bowiem złożona w sposób stanowczy.
Chodzi więc o to, aby adresat oferty mógł ją w prosty sposób zaakceptować. Czasami jednak trudno ustalić, czy w konkretnej sytuacji mamy do czynienia z ofertą, czy z zaproszeniem do zawarcia umowy. Im propozycja jest bardziej konkretna i szczegółowa, tym większe prawdopodobieństwo, że chodzi o ofertę.
Jeżeli jednak pojawiają się w tym zakresie wątpliwości, wówczas ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje skierowane do ogółu lub do poszczególnych osób uważa się za zaproszenie do zawarcia umowy.
Aby uniknąć rozbieżnych interpretacji, warto więc zaznaczyć, czy określona informacja stanowi ofertę. Przyjmuje się, że oferta może być...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta