Nie każdy przedsiębiorca odliczy wydatki na spory sądowe
Opłaty ponoszone w trakcie procesów sądowych będą kosztem podatkowym. Ale tylko u podatnika, którego działania zmierzają do obrony jego majątku i zachowania źródła przychodów
Przedsiębiorca może znaleźć się na sali sądowej z różnych powodów: na skutek sporu z pracownikiem, z kontrahentem, w związku z brakiem zapłaty za dostawy itp. Raz może występować jako powód (czyli ten, kto rozpoczyna proces), innym razem może być pozwanym (czyli tym, przeciwko komu proces się toczy).
W obu wypadkach z dochodzeniem sprawiedliwości związana jest konieczność poniesienia wydatków: opłat sądowych czy wynagrodzenia dla profesjonalnego pełnomocnika (adwokata lub radcy prawnego). Niestety, nie zawsze należności te wolno będzie wrzucić w koszty prowadzonej działalności. Rozliczaniu niektórych z nich sprzeciwiają się bowiem wyraźnie organy podatkowe.
Co do zasady to, czy przedsiębiorca zaliczy do kosztów wydatki, jakie poniósł w związku ze sporem sądowym, będzie zależało od tego, czy są one wynikiem jego racjonalnego i celowego działania, czy też skutkiem zaniedbań albo braku staranności. W tym drugim wypadku wydatków nie rozliczy. Fiskus się na to nie zgadza.
Pracodawca ma małe szanse
Przykładem są wydatki, jakie podatnicy ponoszą na spory sądowe w sprawach pracowniczych.
Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 18 czerwca 2010 r. (ITPB3/423-176/10/PS) stwierdziła: „koszty sądowe czy procesowe, poniesione przez podmiot gospodarczy na spory sądowe w sprawach pracowniczych, których celem jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta