Dlaczego usługi portów są droższe
Nowelizacja Ministerstwa Finansów sprawiła, że odprawy celne w Polsce są mniej konkurencyjne niż w innych krajach
Kłopoty spółek portowych są wynikiem nowelizacji art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, obowiązującej od 1 stycznia 2008 r.
Wcześniej przepis ten nakazywał stosowanie zerowej stawki do pozostałych usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunków. Po zmianie dodano warunek, że ma ona zastosowanie tylko do usług świadczonych na rzecz armatora morskiego. W pozostałych wypadkach można więc z niej korzystać tylko na podstawie innych przepisów, m.in. art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a ustawy o VAT.
– Szkopuł w tym, że przepisy te mogą być różnie rozumiane – mówi Łukasz Karpiesiuk, doradca podatkowy w Baker & McKenzie. Wyjaśnia, że regulacje te pozwalają na stosowanie stawki zero do dwóch rodzajów usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich. Po pierwsze – polegających na obsłudze morskich środków transportu, po drugie – związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych środków transportu....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta