Na co muszą uważać firmy energetyczne w kontaktach ze swoimi klientami
Przedsiębiorstwo energetyczne stosujące niedozwoloną klauzulę umowną naraża się na pozew do sądu powszechnego w trybie indywidualnym lub pozew do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przegrana w sądzie jest równoznaczna z potwierdzeniem nieskuteczności zastrzeżonej klauzuli
Tak kompleksową kontrolę praktyk stosowanych w sektorze elektroenergetycznym względem konsumentów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził pierwszy raz. Jej wyniki nie okazały się korzystne dla skontrolowanych przedsiębiorstw.
Dodatkowo, jak zapowiada UOKiK, każdego z przedsiębiorców objętych kontrolą czeka postępowanie przed organem antymonopolowym lub/i sądem. Docelowo stosowanie takich niedozwolonych klauzul w umowach może wiązać się z dotkliwymi skutkami finansowymi dla spółek sektora.
Warto zatem przyjrzeć się, jaki jest zakres koniecznych zmian co do stosowanych umów, a także zastanowić się, czy i jak przedsiębiorstwa energetyczne mogą bronić się przed postawionymi im zarzutami.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) opublikował w czerwcu raport „Pozycja konsumenta na rynku energii elektrycznej”. Przedmiotem raportu było sformułowanie oceny stanu konkurencji na detalicznym rynku elektroenergetycznym i pozycji, jaką na tym rynku zajmują odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym (konsumenci).
Na potrzeby raportu urząd przeanalizował zapisy wzorców umownych stosowanych w relacjach z konsumentami przez przedsiębiorstwa dystrybucyjne (zajmujące się przesyłaniem energii elektrycznej i przyłączaniem do sieci) i przedsiębiorstwa obrotu (zajmujące się sprzedażą energii elektrycznej) z całej Polski. Raport...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta