Kto pilnuje towaru, nie koryguje podatku po jego zniknięciu
Utrzymanie prawa do odliczenia VAT zależy od zachowania przez firmę należytej staranności
• Podczas corocznych inwentaryzacji firmy często odkrywają, że część towarów zniknęła z magazynu. Czy od wartości stwierdzonych braków trzeba odprowadzić należny VAT?
Odpowiada Roman Namysłowski doradca podatkowy, starszy menedżer w Ernst & Young:
Nie. Nie jest to bowiem dostawa towarów. Rozumie się przez nią przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Tymczasem w takiej sytuacji nie można mówić o przeniesieniu prawa.
Przedsiębiorca, któremu ono przysługiwało, stracił bowiem posiadanie rzeczy wbrew swojej woli. Powstanie strat w majątku ani ich stwierdzenie nie jest więc czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT.
• Przy zakupie skradzionych lub zniszczonych towarów firma zwykle odliczyła VAT. Czy gdy stwierdzono ich niedobór, trzeba skorygować podatek naliczony?
Zależy to od okoliczności powstania strat. Jeśli firma dołożyła należytej staranności, aby im zapobiegać, to nie musi korygować VAT naliczonego. Wynika to z ogólnej zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Mówi ona, że prawo do obniżenia VAT należnego o naliczony przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta