Zmowa cenowa się nie opłaca
Porozumienie jest zakazane, jeżeli wywiera bądź może wywierać negatywny wpływ na konkurencję, czyli gdy jego celem lub skutkiem będzie jej wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie na rynku właściwym
Zmowa cenowa może polegać na tym, że dystrybutor narzuca sprzedawcom cenę minimalną za produkty, które dystrybuuje, zmniejszając tym samym możliwość kształtowania się cen w sposób naturalny, tzn. korzystny dla konsumentów i dla samych sprzedawców.
Najczęściej jest tak, że przedsiębiorca zastrzega w porozumieniu ze sprzedawcami cenę minimalną towarów, mimo że zawieranie porozumień cenowych jest jednym z działań niezgodnych z przepisami polskiego prawa konkurencji i konsumentów, które zakazuje zawierania porozumień mających na celu czy też skutkujących wyeliminowaniem, ograniczeniem lub naruszeniem w inny sposób konkurencji na rynku.
Przepisy unijne są podobne w art. 101 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Waga współpracy
Należy pamiętać, że funkcjonowanie gospodarki rynkowej musi opierać się na współpracy pomiędzy przedsiębiorcami, zarówno tymi, którzy konkurują ze sobą, jak i tymi, którzy działają na różnych szczeblach obrotu.
Współpraca taka wymaga zawierania różnych porozumień, które zwykle mają na celu prokonkurencyjne skutki albo są co najmniej neutralne z punktu widzenia konkurencji na rynku.
Z tego też względu kluczowe znaczenie ma prawidłowe rozpoznanie i odróżnienie porozumień antykonkurencyjnych, a...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta