Dziewice żądne gwałtu
Grzegorz Jarzyna wprowadził wampira na salony kultury wysokiej. „Nosferatu” karmi się krwią w Narodowym
Najlepszy egzorcysta nie powstrzyma inwazji ciemnych mocy w filmie i teatrze.
Lada dzień premiera nowego odcinka sagi „Zmierzch" i musicalu „Młody Frankenstein" we wrocławskim Capitolu. Od września na kameralnej scenie Narodowego w „Sprawie" Jarockiego grasuje Lucyfer i miesza w polskiej polityce. W Teatrze Na Woli w „Wyzwoleniu" z wawelskiej krypty wychodzi wampir i namawia nas do życia w duchu martyrologii. Wzorem Adama Mickiewicza, którego najważniejszy bohater Gustaw-Konrad też jest przecież wampirem.
Właśnie od romantyzmu stał się on medium najwybitniejszych twórców, bo to fascynujący typ postaci, poprzez którą można przedstawić wszystkie odcienie horroru ludzkiej egzystencji: ciała, ducha, płci, seksualności, co opisała Maria Janion, matka chrzestna polskiego wampiryzmu, w książce „Wampir. Biografia symboliczna" (2003 r.).
Księżycowa fala...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta